22 jan Avondklok maatregelen
Lees hier over de aankomende avondklok en de maatregelen die de beveiligingsbranche heeft genomen om uw veiligheid te kunnen blijven garanderen. (updates worden onderaan deze pagina toegevoegd)
Wanneer?
Vanaf zaterdagavond 23 januari 2021 om 21:00 uur geldt er in Nederland een avondklok. Deze geldt op alle dagen van de week, vanaf ‘s avonds 21.00 uur tot 04.30 uur in de ochtend. De avondklok is vooralsnog van kracht tot woensdag 10 februari 2021 om 04:30 uur.
Wat betekent dit?
Dit betekent dat niemand in Nederland zich zonder geldige reden op straat mag bevinden. Uitzonderingen zijn er alleen voor door de overheid aangegeven groepen.
Voor meer informatie: www.rijksoverheid.nl/avondklok.
Heeft dit gevolgen voor uw beveiliging/veiligheid?
Deze avondklok zal, afhankelijk van hoe u uw beveiliging heeft ingericht, gevolgen kunnen hebben. U heeft een inbraaksignaleringssysteem, een camerasysteem of ander technisch systeem dat is verbonden met uw particuliere alarmcentrale (PAC) die 24/7 voor u actief is.
Uw alarmcentrale zal – zoals altijd – na ontvangst van een alarmmelding in contact treden met de door u opgegeven “sleutelhouders” dan wel “waarschuwingsadressen”. Conform afspraak worden die ook tijdens de avondklok geïnformeerd over de alarmmelding en geacht worden naar het opgegeven object te rijden en aldaar te controleren/verifiëren wat de oorzaak van de melding is. Zonder verificatie van een alarm geldt al vele jaren in Nederland dat er geen politie-inzet is.
Reële verwachtingen?
Als gevolg van de avondklok zullen sleutelhouders onverhoopt toch minder genegen zijn om tijdens de uren van de avondklok naar het object te rijden. Ondanks dat het mogelijk een calamiteit betreft. Bij eventuele controle door een BOA of politiemedewerker zal de aanrijtijd van “sleutelhouders” en “waarschuwingsadressen” daarnaast vertraging kunnen hebben.
Alternatieven?
Voor de duur van de avondklok zijn er diverse mogelijkheden om “sleutelhouders” dan wel “waarschuwingsadressen” te ontlasten bij alarmmeldingen als gevolg van eventuele calamiteiten, schades of andere situaties.
A. U zou bijvoorbeeld in contact kunnen treden met een bewakingsdienst (surveillance) die voor u de alarmopvolging uitvoert tijdens deze avondklok. U realiseert hiermee een snelle responstijd en voorkomt hiermee dat u of uw medewerkers beboet zouden kunnen worden.
B. U zou uw beveiligingssysteem ook kunnen voorzien van één of meerdere camera’s, zodat de alarmcentrale binnen seconden kan meekijken wat de aanleiding voor het alarm is. Bij een daadwerkelijk alarm zijn de beschikbare beelden bovendien binnen seconden bij de nationale politie.
C. En voor diegenen die een alarminstallatie hebben, maar geen service hebben van een particuliere alarmcentrale, is het advies om een 24/7 abonnement te sluiten met de PAC.
Meer informatie
Voor meer informatie verwijzen we u naar www.rijksoverheid.nl/avondklok. Daar vindt u een overzicht van voor de hand liggende vragen en antwoorden (Q&A). Tevens vindt u daar twee formulieren die elke werknemer/ZZP-er die tijdens de avondklok op pad moet voor de werkgever/opdrachtgever bij zich moet hebben:
1. Een eigen verklaring die de werknemer/burger zelf moet invullen.
2. Een werkgeversverklaring die de werkgever moet invullen.
Dit format voor beide formulieren is dwingend voorgeschreven door de overheid en moeten dus worden gebruikt.
Voor meer updates over onze COVID-19 en avondklok maatregelen houdt u deze nieuwspagina in de gaten.
UPDATE: 22-1-2021 @21:00 –>
a.s. Maandag volgt een update over hoe wij u kunnen helpen met een alarmopvolging, zonder alarmopvolging abonnement.
Update 25-01-2021
Vraag:
Mijn bedrijfs alarmsysteem is aangesloten op de alarmcentrale en wij hebben een alarmopvolging abonnement, gaan NVD surveillanten nu nog wel naar een melding bij mijn bedrijfsgebouw?
Antwoord:
Ja, onze surveillanten hebben ontheffing om in geval van een melding naar een object te rijden om een alarm te verifiëren. Let op! Uw eigen sleutelhouders (meestal medewerkers) mogen tijdens de avondklok niet naar een alarmmelding gaan, voordat deze is geverifieerd door surveillant. Informeer uw medewerkers hierover om te voorkomen dat zij een boete riskeren.
Vraag:
Ik heb mijn bedrijf aangesloten op de alarmcentrale, maar geen alarmopvolging service bij jullie en mijn medewerkers mogen nu ook niet naar een alarm, wat nu?
Antwoord:
Wij bieden tijdelijk de mogelijkheid voor het afsluiten van een alarmopvolging dienstverlening, zonder sleutelbeheer. Dit betekent dat wij wél naar uw object gaan in geval van een alarm, maar geen sleutel hebben en dus alleen een buitenronde kunnen doen het alarm te verifiëren. (zie Tijdelijke aanbieding onderaan deze pagina voor meer informatie en/of neem direct contact op met onze klantenservice)
Vraag:
Wat als jullie de surveillant iets aantreft bij mijn bedrijf en de surveillant naar binnen moet, maar geen sleutel heeft? (inbraak, (brand)schade, storing, etc.)
Antwoord:
Als een surveillant iets aantreft bij uw bedrijf, zal hij/zij hiervan melding maken bij onze alarmcentrale. Onze alarmcentralisten zullen vervolgens in samenwerking met de politie en een sleutelhouder van uw bedrijf afstemmen of uw sleutelhouder naar object mag komen voor nadere inspectie en afhandeling van de melding om vervolgschade te voorkomen.
LET OP! Als dit voorkomt, blijft u zelf verantwoordelijk voor het bezitten van een geldige verklaring tijdens uw rit naar het object.U kunt deze verklaring zelf downloaden/invullen via: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/avondklok/formulieren-avondklok
Tijdelijke aanbieding!
Alarmopvolging service zonder sleutel beheer
In geval van een melding vanuit uw alarmsysteem zal onze surveillancedienst naar uw object gaan om te inventariseren van er aan de hand is. Zij zullen een buitenronde maken om vast te stellen wat de melding kan hebben veroorzaakt.
Indien er geen sporen worden aangetroffen, zal de alarmcentrale op afstand uw alarmsysteem opnieuw instellen, indien mogelijk.
Indien er wel verdachte zaken worden aangetroffen zal er via de alarmcentrale contact met de Politie en uw sleutelhouders worden gezocht. Het kan dus voorkomen dat uw sleutelhouder op dat moment ontheffing krijgt om met uw sleutel naar het object te komen en de Politie en surveillance toegang te geven tot het object voor bijvoorbeeld sporenonderzoek. Ook kan de inzet van salvage diensten worden gecoördineerd om afdichting van bijvoorbeeld geforceerde deuren/ramen te herstellen en zo vervolgschade te voorkomen.
Kosten:
Éénmalig €51,25 registratiekosten
Per alarmopvolging: €91,19.-
Voorwaarden voor deze tijdelijke dienstverlening:
- U bent reeds klant bij NVD Beveiligingsgroep
- Uw alarmsysteem is aangesloten op de NVD Alarmcentrale
- Uw te beveiligen object is binnen de Nederlandse landsgrenzen
- Deze dienst wordt aangeboden tijdens de periode dat de avondklok geldig is.
- Geen verdere verplichtingen tot afname van deze dienst nadat de avondklok niet meer geldig is.
Aanbieding na vervallen avondklok periode: (nader te bepalen door OMT-RIVM)
Wilt u na het vervallen van de avondklok toch gebruik blijven maken van de Alarmopvolging Dienstverlening? U krijgt de mogelijkheid om binnen twee weken na het vervallen van de avondklok deze dienstverlening voor uw bedrijf af te sluiten met een leuke korting. Neem contact op met onze klantenservice als u hier na het vervallen van de avondklok gebruikt van wilt maken.